Hvorfor salgstræning er for alle medarbejdere

0
73

De fleste vil nok mene, at salgstræning udelukkende er for sælgere, som enten er nye i faget eller af andre årsager har behov for det. Men faktisk kan salgstræning både være for de mere erfarne sælgere, men også folk som ikke direkte arbejder med salg. Det kan være, hvis du arbejder med kundeservice, marketing, som servicemedarbejder eller mange andre stillinger.

Det vigtigste for en virksomhed er, uanset hvordan du vender og drejer det, at sælge. Der kan være nok så meget fokus på CSR, branding, produktudvikling, rekruttering og logistik, men hvis der ikke bliver solgt nogle produkter, ja så er det lige meget. Og selvfølgelig er alle de ovennævnte elementer af en forretning noget, som bidrager til salget, uden tvivl. Men faktisk er det også derfor, at salgstræning er for alle. For en virksomheds salg er det, alle arbejder for og direkte eller indirekte det, som alle arbejder med.

Der er selvfølgelig også sælgerne, som arbejder direkte med salg. Salgstræning er et must for de nyansatte i salgsafdelingen, men det kan også være en rigtig god idé for de mere erfarne sælgere. Salg er nemlig en performancebaseret stilling, på samme måde som de fleste sportsgrene. En professionel fodboldspiller stopper heller ikke med at træne, så snart han slår igennem. Han fortsætter med at træne og stræber efter at udvikle sig og blive bedre. Det samme skal gøre sig gældende for sælgere.

Selvom målet med salgstræning for alle i virksomheden er det samme, bør den være anderledes, afhængig af om du er sælger, kundeservicemedarbejder, arbejder med rekruttering eller noget helt andet.

Men hvorfor skal andre end sælgerne kunne sælge?

Når du sidder og læser dette, stiller du sikkert ovenstående spørgsmål. Det giver god mening, hvorfor sælgere skal salgstrænes. Det er også logisk nok, hvorfor kundeservice og marketing skal lære det, da begge afdelinger også bidrager direkte til mersalg og kundeloyalitet. Men hvad med de andre afdelinger? Som svar vil jeg herunder liste 3 tilfældige afdelinger og forklare, hvorfor de kan bruge salgstræning:

Rekruttering

Arbejder du i HR, sidder du formentlig også med ansvar for rekruttering. Og hvorfor skal en HR- og rekrutteringsansvarlig lære at sælge? De taler, om nogen, sjældent med kunder eller andre eksterne stakeholders. Til gengæld snakker de rigtige meget med fremtidens medarbejdere. Og der er nemlig stor konkurrence for dygtige medarbejdere og unge talenter. Så for at tiltrække fremtidens medarbejdere, handler det om at sælge virksomheden som en attraktiv arbejdsplads. Dette kan salgstræning hjælpe med.

Logistik

Salgstræning kan også hjælpe logistikafdelingen. Denne afdeling står ofte for at forhandle de bedste fragtaftaler hjem med forskellige shippingvirksomheder. Med salgstræning kan logistikmedarbejderne lære at forhandle og overtale deres samarbejdspartnere til gode aftaler, som sparer penge, tid og ressourcer for virksomheden.

Konsulenter

Som ekstern konsulent er det i bund og grund din rådgivning, som en kunde betaler for. Du er derfor ofte i tæt kontakt med kunderne, hvorfor salgstræning er en vigtig prioritet i din rolle. Du skal konstant kunne sælge din egen rådgivning, og overbevise kunden om, at de fortsat skal have dig tilknyttet som konsulent. Med grundig salgstræning øger du muligheden for at få et samarbejdspartner-forhold til kunden, i stedet for en sælger/kunde-forhold. Dette er guld værd.

Hvem skal så træne jer i salg?

Salgstræning kan udføres af forskellige personer, men generelt er der to muligheder – ekstern hjælp eller intern. Hvem du vælger handler om, behov, økonomi og hvilke andre krav i har.

– Den eksterne salgstræning kan eksempelvis være en salgstræner, som arbejder fuldtid med salgstræning, foredrag og salgsrådgivning. Det kan eksempelvis være salgstræner, Thomas Jarolics.

– Den interne salgstræning er den mindre omfattende løsning. Her kan du sætte en ansvarlig fra salg, til at undervise virksomheden i salgstræning. Vedkommende har som regel grundviden og kan samtidig læse blogindlæg, bøger, høre podcast eller på anden vis videreuddanne sig, således at fundamentet for at lære fra sig er på plads. Et eksempel på en blog kan være denne blog om salgstræning fra Statum.