Snapchat startede en revolution inden for sociale medier, da de med et gjorde det muligt at dele øjeblikkets historier med venner og omgangskreds og få deres umiddelbare kommentarer, næsten mens tingene skete. Senere har andre sociale medier som Instagram og Facebook gjort det muligt at poste historier – noget som også mange kommercielle firmaer har taget til sig.
Overraskende nok har en af de største og hastigst voksende online-brancher endnu ikke helt lært, hvordan de udnytter historier på de sociale medier.
Det drejer sig om online casino-branchen. De udbyder som bekendt både de klassiske casino-spil som roulette, Black Jack og så videre, samt en masse forskellige spillemaskiner med forskellige temaer. Branchen har generelt været first movers med både flotte hjemmesider og fængende spille-apps, der giver spillerne mulighed for at fordrive f.eks. rejsetid med et par hurtige hiv i den enarmede tyveknægt eller terningkast ved Crap-bordet.
Mange af aktørerne på markedet ofrer da også store summer på markedsføringen på de sociale medier, men har indtil nu misset muligheden for at udnytte f.eks. folks vinderhistorier i deres SoMe-markedsføring.
Netflix – så nemt kan det gøres
Den kendte streamingtjeneste Netflix har vist, hvor nemt det rent faktisk kan gøres. De har simpelthen tilføjet en delingsknap til hver serie, du kan bruge til at dele din favoritserie som en historie på Instagram.
Det samme har du kunnet med musiktjenesten Spotify i et stykke tid – ligesom Spotify var de første, der gjorde det muligt at dele den musik med vennerne på Facebook, som du lyttede til.
Det er to gode bud til, hvor let det vil være for casino-branchen at skabe historier ud af det, spillerne foretager sig netop nu. F.eks. dele hver gang de har vundet en stor gevinst – eller tillade vennerne at se med, mens de spiller.
Facebook tager historier et skridt videre
Facebook var blandt de første sociale medier, der implementerede historier, efter Snapchat havde fået succes med det særlige format. Det skete med et brugerinterface der på det nærmeste så ud til at være tyvstjålet fra konkurrenten.
For nylig lancerede Facebook så yderligere en særlig video-delingstjeneste, hvor du kan få et samlet overblik over alle de videoer, der er i din nyhedsstrøm. Samtidig har du også mulighed for at invitere vennerne til online videosammenkomster.
Her kan flere Facebook-venner sidde på distancen og se den samme video samtidig, mens de kommenterer på videoen med Facebooks kommentar- og Synes godt om-værktøjer. Nøjagtigt som du kender det fra Live-transmissioner på Facebook. Det er i øvrigt endnu en måde at formidle øjeblikkets historier på via de sociale medier.
Historier er en naturlig del af vores DNA
Men hvorfor virker historier så godt, som de gør? Ganske enkelt fordi det er en indgroet del af vores evolution. Siden urtiden har vi nemlig delt erfaringer og viden via historier. Først rundt om lejrbålet. Senere gennem folkesagn, aviser og bøger – og i vore dage ved hjælp af delingsmulighederne på de sociale medier.
Så historier virker stadig – bare du husker at fortæller dem!