Brug de sociale medier til markedsføring

0
290

I 00’erne har teknologien raset frem, og vi har fået et utal af forskellige muligheder, som, vi for bare 20 år siden slet ikke troede på, kunne være mulige. Det gælder for teknologiens produkter som smartphones, computere og tablets, men også de forskellige apps og internetsider, som vi kan gøre brug af i dag. Og i takt med denne udvikling er der også kommet et helt nyt marked til, når det gælder medier og markedsføring for både virksomheder, men også for dig selv som enkeltperson. Dette kan være i både professionelt regi, men også hvis du gerne vil inspirere andre, fortælle noget til verden eller bare nyde synet af et online galleri, som er tilgængeligt for venner og bekendte.

Vi taler selvfølgelig om de sociale medier, som størstedelen af danskerne i dag kender til, og som vi flittigt bruger i dagligdagen, både som professionel virksomhed og som privat forbruger. Men hvordan kan du bruge de sociale medier til branding og markedsføring på bedst mulig vis, og hvad fungerer? Det forsøger vi at guide dig igennem i denne artikel, hvor vi kigger på, hvilke markedsføringstendenser der er de helt store på markedet lige nu, og hvordan du kan være med.

Hvad er sociale medier?

Sociale medier fylder meget i danskernes hverdag, og især det yngre segment bruger flere timer dagligt på at swipe, like og kommentere billeder og opslag. Sociale medier er medier, der rummer den feature, at der kan foregå en social interaktion online, og dette er for onlinetjenester, som brugerne også anvender til at dele meninger, profiler og indhold. De sociale medier gør det muligt at kommunikere direkte med andre personer på de pågældende platforme, lige meget hvor i verden du sidder placeret. Sociale medier har altså muliggjort en kommunikationsform, der er uafhængig af tid og rum, som vi før i tiden har været afhængige af.

I dag er det primært Facebook, Instagram, LinkedIn og Snapchat, der bliver brugt flittigt hjemme i Danmark. Der findes en lang række andre sociale medier, men disse ses mest i dagligdagen hos brugerne, og det er her, hvor delingen af billeder og opslag er størst. Den store fordel ved sociale medier, udover muligheden for en uafhængig kommunikation, er, at du kan blive inspireret og kommunikere med mennesker over hele verden, som du ikke nødvendigvis kender. Du kan skabe fællesskaber og udvide dit netværk. Dette gælder både som privat og som virksomhed. Læs mere her om de sociale medier.

Online markedsføring

Hele det store markedsføringsunivers har ændret sig radikalt efter tilblivelsen af de sociale medier med en popularitet, der er steget enormt hurtigt, og i dag anvendes de sociale medier som den mest effektive markedsføringsplatform. Der er flere måder at gøre det på, og nogle er mere effektive end andre, men fælles for dem er, at du når ud til et langt bredere segment af potentielle kunder og interesserede.

Influencers

Først og fremmest finder vi en marketingsstrategi, som lige nu kan siges at være den mest effektive, hvis du vil ramme kunder på især Instagram. I løbet af de sidste par år er der kommet en helt ny forretning op, når det handler om markedsføring, og her taler vi selvfølgelig om de såkaldte influencers. Her bruger du som virksomhed private personer på Instagram eller Facebook, der har et stort antal af følgere eller følgere i et område, som du gerne vil ramme. Herefter indgår I et samarbejde, hvor du tilsender produkter eller betaling for, at den pågældende person viser dine produkter frem på sin profil. På den måde når du hurtigt ud til 20.000+ mennesker, der er inden for influencerens netværk, hvis vi udelukkende kigger på de personer, som følger denne influencer.

Få hjælp udefra

Der er også andre måder at markedsføre sig selv på, og her er der blandt andet mulighed for at lave annoncer og andet sponsoreret indhold. Vil du ikke stå med det hele selv, så kan du nemt få en hjælpende hånd fra et af de mange firmaer, der har specialiseret sig i markedsføring på de sociale medier. Et særdeles godt bud på et firma, som du kan alliere dig med, er makeitmedia.dk, der har ekspertise inden for online markedsføring. På den måde får du de bedste forudsætninger for at få succes på de sociale medier.