Selvom ordet ”podcast” efterhånden optræder i flere og flere sammenhænge, er det stadig langt fra alle, som er helt sikre på, hvad en podcast egentlig er. Det skyldes måske først og fremmest, at en podcast – i hvert fald indholdsmæssigt – kan være rigtig mange forskellige ting. Måske har du hørt din kollega snakke om, at vedkommende har lyttet til en podcast om parforhold; din veninde nævne, at hun har hørt en om sport og motion eller noget helt tredje.

 

Der findes efterhånden podcasts om et hvilket som helst emne, du kan komme i tanker om. Formålene kan være mange – nogle podcasts har til hensigt at være informerende og lærerige, mens andre blot har ambitioner om at underholde. Med andre ord, kan du finde en podcast om lige netop det, der interesserer dig – nærmest uanset hvad det måtte være. Driver du eksempelvis din egen virksomhed, kunne du måske være interesseret i en podcast om marketing.

Gode råd til marketing, mens du er på farten

Podcasts har den store fordel, at du kan lytte til dem, mens du foretager dig andre ting. Set i relation til eksempelvis bøger, bliver det altså nemmere at finde tid til at lytte til en podcast i en travl og hektisk hverdag. Higer du eksempelvis efter at vide mere om marketing, så du kan optimere driften af din virksomhed eller lignende, kan du søge viden i nogle de gode markedsføringspodcast, der findes. Et godt eksempel på en god podcast om seo og andre aspekter af online markedsføring er Help Marketing-podcasten. Help Marketing Podcast er en dansk podcast om markedsføring og alt, hvad det indebærer.

 

I denne marketing podcast interviewer marketingkonsulent Eric Ziengs hver uge en ny ekspert inden for et givent markedsføringsområde. Du får derfor konkrete erfaringer fra folk i feltet inden for områder såsom PR, community management, retention, Adwords og annoncering i det hele taget. Der er rigtig mange gode tips at hente i Help Marketing-podcasten – både for dig, der er ny inden for marketing og for dig, som er erfaren på området.

At lære af hinanden

Help Marketing-podcasten er skabt på grundlag af en idé om, at der ligger stor læring i at dele erfaringer med hinanden på tværs af nicher. I podcasten behandles mange forskellige emner, og Eric Ziengs interviewer en bred vifte af fagfolk med vidt forskellige fokusområder.

 

Et godt råd er at lade være med at lade dig afskrække af, at et podcastafsnit måske ikke lige nøjagtigt handler om det aspekt af marketing, som du er mest interesseret i at lære mere om. Der kan være rigtig meget viden og læring i at lytte til erfaringer fra steder, man måske ikke lige havde forventet at finde ny viden. Alle podcastens afsnit er derfor relevante for alle, der af den ene eller den anden årsag er interesseret i markedsføring, men du kan også sagtens nøjes med at lytte til de afsnit af podcasten, som umiddelbart falder mest i din interesse.