Undgå stiv nakke ved skærmen

0
104
Undgå stiv nakke ved skærmen

Tiden har ændret sig, og vi tilbringer flere og flere timer ved en skærm eller med en skærm i hånden. Det går ud over nakke, ryg og skuldre, hvilket kan være en glidebane til mere alvorlige følgevirkninger – også selvom du måske har et fysisk aktivt job. Der er heldigvis hjælp at hente, og det behøver ikke at være hverken dyrt eller tidskrævende.

Samtidens udfordring

Er du en af dem, som lige nu er nødt til at arbejde hjemmefra, så har du måske allerede på egen krop opdaget, hvorfor ergonomiske stole og hævesænkeborde er blevet så populære på virksomheder. Det stigende antal timer, vi skal tilbringe ved skærmen, er hård ved kroppen, så virksomheder forsøger at skabe de bedste omstændigheder for deres medarbejdere.

At genindrette hjemmet for at gøre plads til nyt skrivebord og stol kan dog være både tidskrævende og en økonomisk byrde, som ikke lige er til at overkomme. Når du pludselig sidder hjemme i din dejlige sofa eller ved køkkenbordet, så kan et simpelt sæt træningsøvelser hjælpe med at give kroppen den variation, som er nødvendig. Øvelserne kan udføres på kun lidt plads og løbende igennem hele arbejdsdagen.

Naturlig bevægelse

Træning til at komme igennem en arbejdsdag behøver ikke at betyde sved på panden eller behov for et bad. Langsom overgang mellem bevægelser, hvor du bruger skuldre, nakke og ryg yder den mobilitet, som muskler og led har brug for, uden at anstrenge dig. Giv din krop lidt fokus blot fem til ti minutter per time, så kan du fortsætte og endda øge din fokusevne.

Er ideen om træning ved skrivebordet ny for dig, så er der findes der heldigvis et hav af sider med inspiration, som berører emnet, så som niccanet.fi.

Denne bløde form for hjemmetræning, som selvfølgelig også kan bruges på kontoret på virksomheden, er en god opstart til at udforske mulighederne yderligere. Yoga handler om mere end tætsiddende bukser, og det er ikke kun for slanke kvinder, som allerede kan slå knude på sig selv. Alle kan være med på deres eget niveau, om man er derhjemme eller på et hold. Der findes utallige begynderguides og videoer, som også fokuserer på øvelser, der afhjælper de hyppigste smerter, forårsaget af inaktivitet foran en skærm.

En livsstil

Mange af os har en livsstil, som også byder på skærmtid efter arbejde. Hvis du gør mobilitetstræning til en del af hverdagen, så er du godt på vej til ikke at blive forhindret i hverken arbejde eller online hygge. Skulle du alligevel tænke, at det nok er en god idé at opdatere kontorstolen og skrivebordet, så kan du gøre det ved skærmen. At researche dit nye inventar giver et godt overblik over de forventede udgifter til ønskesedlen.

Men at finansiere det kan være en skræmmende forhindring. Det behøver det nu ikke at være. Det kan endda være lidt sjov ved skærmen, nu hvor du ved, hvordan du kan forlænge din skærmtid uden fysiske problemer. Prøv f.eks.slotsbandit.dk, som byder på en masse forskellige online casinoer.